Nr. 72 ~ Helande utan medicin.

Fråga: – Några botar sjuka genom andliga metoder, det vill säga utan medicin. Vad är det?

Svar: – En detaljerad förklaring av denna fråga har tidigare givits. Om du inte helt har förstått den, kommer vi att upprepa det så att du kan förstå. Vet att det finns fyra typer av behandling och helande utan medicin. Två har materiella orsaker och två har andliga orsaker.

Beträffande de två typerna av materiellt helande; en beror av faktumet att både hälsa och sjukdom är smittsamma. De smittsamma sjukdomarna är snabba och våldsamma medan hälsan är ytterst långsam och svag. Om två kroppar bringas i kontakt med varandra är det säkert att mikrobiska partiklar kommer att passera från den ena till den andra. På samma sätt som sjukdom snabbt och våldsamt överförs från en kropp till en annan kan den starka hälsan hos en frisk person också lindra en mycket ringa tillstånd hos en sjuk person. Vår mening är att smittsamma sjukdomar är snabba och våldsamma medan hälsan är mycket långsam och har begränsad verkan och det är bara på mycket små sjukdomar som denna ringa verkan kan kännas. I sådana fall kan styrkan i en sund kropp övervinna en liten svaghet i en sjuk kropp och åstadkomma dess hälsa. Det är en form av helande.

En annan typ av helande är genom kroppens magnetiska kraft när den ena kroppens magnetiska kraft verkar på en annan och blir orsaken till tillfrisknande. Denna kraft har också bara en liten verkan. Någon kan alltså lägga sin hand på patientens huvud eller mage och måhända kommer den senare att gynnas av detta. Varför? På grund av magnetismens inverkan på patientens psyke kan sjukdomen skingras. Men denna effekt är också mycket liten och svag.

Av de två andra typerna av helade är andliga, det vill säga, sättet för att bota är genom andlig kraft. Den ena är ett resultat av att en frisk persons sinnens hela koncentration mot en sjuk person när denne förväntar sig med all sin samlade tro att han kommer bli botat av den friska personens andliga kraft till den grad att det uppstår en stark förbindelse mellan deras hjärtan. Om den friska individen gör allt för att bota den sjuka och denne har full tro på att hälsa kommer att uppnås kan en spänning uppstå i hans nerver från detta själsliga inflytande och åstadkomma tillfrisknande. Så, till exempel när en sjuk person plötsligt ges den goda nyheten att hans mest brinnande önskan och längtan har förverkligats medför det en nerv spänning som helt skingrar sjukdomen. På samma sätt kan en skrämmande händelse som plötsligt visar sig åstadkomma en sådan spänning i nerverna hos en frisk person att han omedelbart blir sjuk. Orsaken till sjukdomen är inte ett materiellt ting för denna person har inte intagit eller varit i kontakt med någonting. Spänningen i nerverna är då den enda orsaken till sjukdomen. Likaledes kan det plötsliga förverkligandet av den mest omhuldade önskan ge en sådan glädje som stimulerar nerverna och återställer hälsa.

Kort sagt, en fullständig och fullkomlig förbindelse mellan den andliga läkaren och patienten – det vill säga, när den andliga läkaren koncentrerar hela sin uppmärksamhet på patienten och när patienten likaledes koncentrerar hela sin uppmärksamhet på den andliga läkaren och förväntar sig helande – orsakar det en spänning i nerverna varigenom hälsan återfås. Men detta har bara verkan till en viss grad och inte i alla fall. För tillexempel om någon ådrager sig en mycket allvarlig sjukdom eller blir fysiskt skadad, kommer dessa medel vaken bota sjukdomen eller lindra och läka skadan – det vill säga, dessa medel ingen inflytande på allvarliga sjukdomar om de inte bistås av patientens konstitution, för en stark konstitution avvärjer ofta en sjukdom. Det är den tredje typen av helande.

Men den fjärde typen av helande sker genom den helige Andens kraft. Den är varken beroende av fysisk kontakt och inte heller av seende eller inte ens av närvaro. Den är inte beroende av några villkor. Oavsett om sjukdomen är lätt eller svår, oavsett om det finns kontakt med kroppen eller inte, oavsett om en förbindelse mellan patienten och läkaren är upprättad eller inte, oavsett om patienten är närvarande eller inte äger detta helande rum genom den heliga Andens kraft.