Nr. 67 ~ Evigt liv och människans inträde i Guds rike.

Du frågar om evigt liv och om inträdet i kungariket. Det yttre uttrycket som används för kungariket är Himlen men detta är ett uttryck och liknelse inte ett faktiskt påstående eller en realitet. För kungariket är inte en materiell plats utan är helgat från tid och rum. Det är en andlig värld, en gudomlig värld och är sätet för den allsmäktige Herrens suveränitet. Det är upphöjt över alla kroppar och allt kroppsligt och är befriat och helgat från människans gagnlösa föreställningar. För att vara begränsad till tid och rum tillhör kroppens och inte andens kännetecken. Tid och rum omger kroppen inte sinnet och själen.

Observera att människans kropp är begränsad till en liten plats som endast omfattar två span[208] av jorden. Medan anden och människans sinne färdas genom alla länder och regioner och även genom det gränslösa himlavalvet, den omfattar allt som existerar, gör upptäckter i de upphöjda sfärerna och i universums oändliga utsträckning. Det beror på att anden inte har något rum. Den är en gränslös realitet och för anden är jorden och himlen detsamma eftersom den gör upptäckter i båda. Men kroppen är begränsad i rymden och är omedveten om det som finns bortom den.

Livet är av två slag, kroppens och andens liv. Kroppens liv består av det materiella livet medan andens liv är en himmelsk existens som består av att ta emot den gudomliga andens nåd och bli levandegjord genom en fläkt av den heliga Anden. Även om det materiella livet har existens är det en ren icke-existens och död för heliga och andligt sinnade själar. Således existerar människan och denna sten men vilken skillnad det är mellan människan och stenens existens! Även om stenen har existens är den obefintlig i förhållande till människans existens.

Det som avses med det ”eviga livet” är mottagandet av den helige Andens nåd, likt blomman som tar emot gåvan från vårens bris. Observera att från början levde denna blomma helt i mineralriket men med vårens ankomst, utgjutelsen av dess vårregn och värmen från dess lysande sol uppnådde den ett annat liv och framträdde med yttersta livskraft, skirhet och vällukt. Det föregående livet är dött i jämförelse med blommans nuvarande liv.

Vår mening är att livet i Kungariket är andens liv, det eviga livet och det är evigt och helgat bortom tid och rum, även som människans ande som är gränslös. För skulle du undersöka den mänskliga kroppen kommer du inte finna en speciell plats eller ett rum för anden. Anden är helt platslös och immateriell men den är förbunden med kroppen som solen i denna spegel. Solen har ingen plats i spegeln utan är förbunden med spegeln. På samma sätt är kungarikets värld helgad över allt som kan ses av ögat eller uppfattas med andra sinnen som hörsel, lukt, smak eller känsel.

Var kan man då finna hos människan detta sinne som finns inom henne och vars existens inte kan ifrågasättas? Skulle du undersöka människokroppen med ögat, örat eller andra sinnen finner du inget, trots att det tydligt finns där. Därför har sinnet ingen plats utan det är förbundet med hjärnan. Så är det även med Konungariket. Likaledes har kärleken ingen plats utan den är förbunden med hjärtat. Konungariket har ingen plats utan det är förbundet med människans realitet.

Inträdet i Konungariket sker genom kärlek till Gud, genom lösgjordhet, genom helighet och helgelse, genom uppriktighet och renhet, genom ståndaktighet, och trofasthet och självuppoffring.

Det framgår tydligt av dessa förklaringar att människan är odödlig och evig. De som tror på Gud, som värnar om hans kärlek och som uppnått övertygelse, åtnjuter det välsignade livet som vi kallar evigt liv men de som är beslöjade från Gud även om de är förlänade liv, lever ändå i mörker och deras liv är i jämförelse med de troendes obefintligt.

Till exempel ögat och nageln är levande men livet för nageln är i förhållande till livet för ögat obefintlig. Både stenen och människan existerar men i förhållande till människan är stenen obefintlig eller har inget väsen. För när människan dör och hennes kropp sönderdelas och förintas den blir likt en sten, till jord och mineraler. Det är därför tydligt att även om mineraler existerar är de i förhållande till människan obefintliga.

Likaledes, är de själar som är beslöjade från Gud, även om de förekommer både i den här världen och i den tillkommande, i jämförelse med det gudomliga Konungadömets barns heliga existens, obefintliga och bortglömda.


[208] Ett hand-span är det avstånd som mäts av en mänsklig hand, från toppen av tummen till spetsen på lillfingret. I forntida tider en span ansågs vara en halv aln (30 cm). Ibland görs åtskillnad mellan de stora span (tummen till lillfinger) och ett litet span. I USA, är längdenheten, = 9 tum. (23 cm).