Nr. 58 ~ Den mänskliga förståelsens omfattning och begränsning.

Fråga: – Hur långt sträcker sig den mänskliga förståelsens och vilka är begränsningarna?

Svar: – Vet att förståelsen är varierande. Den lägsta graden av förståelse finns hos djurens sinne – det vill säga, den naturliga känslan som kommer genom de yttre sinnenas förmågor. Denna förståelse är lika för människa och djur men vissa djurs sinnen är mäktigare än människans. Dock varierar förståelsen i den mänskliga sfären och skiljer sig åt i överensstämmelse med människans varierande grader.

Den högsta graden av förståelse i naturens värld är den rationella själens förståelse. Alla människor delar denna förståelse och denna förmåga oavsett om de är likgiltiga eller vaksamma, troende eller förnekare. Människans rationella själ är Guds skapelse den omger och överträffar andra varelser eftersom den är mer ädel och framstående, den omger tingen. Genom den rationella själens förmåga upptäcker människan tingens realitet, förstår deras egenskaper och tränger igenom tillvarons mysterier. All vetenskap, kunskapens grenar, konst, underverk, institutioner, upptäckter och företag kommer av den rationella själens förståelse. Det fanns en tid när de var okända, bevarade hemligheter och dolda mysterier, småningom blev de upptäckta av den rationella själen och förda från det osynliga och dolda planet in i sfären för det synliga. Detta är förståelsens största förmåga i naturens värld vilken i sitt högsta tillstånd förstår den de betingade tingens egenskaper realiteter, egenskaper och orsaker.

Men det universella gudomliga intellektet som är bortom naturen är en utgjutelse av nåd från den förutvarande Kraften. Den omfattar alla existerande realiteter och tar emot ljuset från det gudomliga mysteriet. Den är en allvetande kraft, inte kraften bakom forskning och förståelse. Den andliga kraften förbunden med naturens värld är kraften bakom utforskning och genom utforskning upptäcker den tingen egenskaper och realiteter. Men den himmelska intellektuella kraften som är bortom naturen, omger tingen och är medveten om tingen, känner och förstår dem, är medveten om gudomliga mysterier, sanningar och inre realiteter och upptäcker konungarikets dolda sanningar. Denna gudomliga intellektuella kraft är det speciella kännetecknet för heliga Manifestationer och gryningsplatser för profetskap, en stråle av detta ljus faller på speglarna i de rättfärdigas hjärtan så att de också må få del av och kan dra nytta av denna kraft genom de heliga Manifestationerna.

De heliga Manifestationerna har tre tillstånd; det fysiska tillståndet, den rationella själens tillstånd och tillståndet för manifestationen av fullkomlighet och himmelsk prakt. Deras kroppar uppfattar tingen endast i enlighet med den materiella världens förmåga och därför har de i vissa fall uttryckt fysisk svaghet. Till exempel, ”Jag sov på Min bädd, då se, Guds vind fläktade Mig och väckte Mig ur Min slummer. Hans livgivande ande återupplivade Mig och Min tungas band lossades för att uttala Hans kallelse.”[194] eller när Jesus i hans trettionde år döptes och den helige Ande sänkte sig ned över honom, före detta var den helige Ande inte synlig i honom. Allt detta hänför sig till manifestationens kroppsliga tillstånd men deras himmelska tillstånd omfattar alla ting, medvetna om alla mysterier, förstår alla tecken och råder över alla ting. Och det är lika sant både före som efter deras kallelse. Det är därför som Jesus har sagt: ”Jag är A och O, den förste och den siste, begynnelsen och änden.”[195] – det vill säga, det har aldrig varit och skall heller aldrig ske någon ändring och förändring i mig.


P

[194] jfr. Axplock från Bahá’u’lláhs skrifter, #41, och Súriy-i-Haykal, stycke 192.

[195] jfr. Johannes Uppenbarelse 22:13.