Nr. 45 ~ Den allra största ofelbarheten.

I den heliga versen står det skrivet:

”Det finns ingen motsvarighet till Honom som är Gryningensplatsen[162] för Guds uppenbarelse i Hans allra största ofelbarhet. Det är Han som i skapelsens kungarike är manifestationen av ’Han gör vad än Han vill’. Gud har reserverat detta kännetecken för sitt eget jag väsen har förordnat att ingen får del av denna sublima och mycket upphöjda ställning.”[163]

Vet att ofelbarhet är av två slag, inneboende ofelbarhet och ofelbarhet som kännetecken. Detsamma gäller för alla andra namn och kännetecken. Till exempel, kunskap om tingens inneboende kärna och kunskap om deras kännetecken. Inneboende ofelbarhet är förbehållen Guds allomfattande Manifestationer, för ofelbarhet är en inneboende förutsättning för Deras realitet, tingens inneboende förutsättning kan inte särskiljas från själva tingen. Strålar är en inneboende förutsättning för solen och de är oskiljaktiga. Kunskap är en inneboende förutsättning hos Gud och är oskiljaktig från Honom, makt är likaledes en inneboende förutsättning för Gud och är oskiljaktig från Honom. Om den kunde särskiljas från Honom skulle Han inte vara Gud. Om strålarna kunde särskiljas från solen skulle den inte vara en sol. Om man därför föreställer sig den allra största ofelbarheten separerad från den allomfattande Manifestationen, skulle Han inte vara en allomfattande Manifestation och skulle sakna den inneboende fullkomligheten.

Men ofelbara kännetecken är inte en inneboende förutsättning, snarare är de en stråle av ofelbarhetens gåva från sanningens Sol som lyser i en del hjärtan och förlänar dem en del och något därav. Även om dessa själar inte har en inneboende ofelbarhet står de ändå under Guds vård, beskydd och osvikliga ledning – det vill säga, Gud bevarar dem från villfarelse. Således har det funnits många helgade själar som i sig inte var gryningskällor för den Allra största ofelbarheten men som ändå blivit skyddade och bevarade från villfarelse under skuggan av Guds vård och beskydd. För de var kanalerna för gudomlig nåd mellan Gud och människan och om inte Gud hade beskyddat dem från villfarelse skulle de ha lett de trofasta på fall och likaledes till villfarelse vilket skulle ha helt underminerat grunden för Guds religion och vilket skulle vara opassande och ovärdigt Hans upphöjda Realitet.

För att sammanfatta: Inneboende ofelbarhet är förbehållet den allomfattande manifestationen från Gud och ofelbarhet som kännetecken förlänas heliga själar. Exempelvis, om Universella Rättvisans Hus[164] etableras enligt de nödvändiga villkoren – det vill säga, om det blir valt av hela samfundet – kommer Rättvisans Hus vara under beskydd och osviklig ledning av Gud. Skulle ett sådant Rättvisans Hus besluta enhälligt eller med majoritet i någon fråga som inte uttryckligen är omnämnd i Boken, kommer det beslutet och den befallningen vara beskyddat från villfarelse. Medlemmarna av Rättvisans Hus har inte som individer inneboende ofelbarhet men organet Rättvisans Hus är under beskydd och osviklig ledning av Gud, detta kallas för tilldelad ofelbarhet.

I korthet, Bahá’u’lláh säger att ”Han som är daggryningen för Guds sak” är en manifestation orden ”Han gör vad än Han vill”, denna ställning är reserverad för den helgade Varelsen och inga andra har del av denna inneboende fulländning. Det vill säga, eftersom Guds allomfattande manifestationers inneboende ofelbarhet har blivit fastställed, är därför oavsett vad som utgår från Dem identiskt med sanningen och i överensstämmelse med realiteten. De befinner sig inte under skuggan av tidigare religioner. Vad än De säger är Guds ord och vad än De utför är en rättrådig handling. Ingen troende ges rätt att motsätta sig, snarare måste han i detta avseende framvisa absolut underkastelse, för Guds manifestation agerar med fulländad visdom och mänskliga sinnen kan vara oförmögna att fatta den dolda visdom i en del frågor. Därför är vad än Guds allomfattande manifestation säger och gör, själva visdomens innersta kärna och i överensstämmelse med realiteten.

Om en del själar inte förstår mysterierna dolda i ett av den Sannes givna bud eller handling, borde de inte resa några invändningar för Guds allomfattande Manifestation ”gör vad än Han vill”. Hur ofta har det inte hänt att en vis, fulländad och skarpsinnig person valde ett tillvägagångssätt och de som var oförmögna att förstå dess visdom motsatte sig och frågade varför sade han eller gjorde så. Denna opposition härrör från deras okunnighet och den visa människans visdom är fri från och helgdag från villfarelse.

På liknande sätt gör den kunniga läkaren vad än Han vill vid behandling av patienten och den har inte rätt att invända. Vad än läkaren säger och gör är rätt och riktigt och alla måste betrakta honom som förkroppsligandet av dessa ord ”Han gör vad Han vill och ordinerar vad än Han önskar”. Utan tvekan kommer läkaren föreskriva botemedel som är i strid med andra människors föreställningar men det är inte tillåtet för dem som inte har kunskap om vetenskap och medicin att invända. Nej, vid Gud! Tvärtom, alla borde samtycka och fullgöra vad den kunnige läkaren föreskriver. Således gör den kunnige läkaren vad än Han vill och patienten har ingen del av denna ställning. Först måste den kunnige läkarens skicklighet bli fastställd och när det har skett, ”gör Han vad än Han vill”.

Likaledes, gör en general som är oöverträffad i krigskonsten, vad än Han vill, i allt det han säger och befaller och samma sak gäller för en kapten på ett fartyg som behärskar konsten att navigera och även den sanna Undervisaren som besitter all mänsklig fullkomlighet. De gör vad än de vill i allt de säger och befaller.

Kort sagt; innebörden av orden ”Han gör vad än Han vill”[165] är att om Guds manifestation utfärdar en befallning, driver genom en lag eller utför en handling som de troende inte förstår visheten av, bör de inte för ett ögonblick ifrågasätta den med ett enda ord eller tanke. Alla själar befinner sig under skuggan av den allomfattande Manifestationen måste underkasta sig Guds religions myndighet och inte avvika från den så mycket som en hårsmån. Snarare måste de anpassa sina ord och handlingar till Guds religion och skulle de avvika från den kommer de att hållas ansvariga inför Gud. Det är säkert att de inte har någon del i ställningen ”Han gör vad än Han vill” för den är förbehållen Guds allomfattande manifestation.

Sålunda var Jesus – må min själ bli uppoffrad för Hans skull! – ett förkroppsligande av orden ”Han gör vad än Han vill” men Hans lärjungar var inte delaktiga i denna ställning, eftersom de förblev under Hans skugga och var inte tillåtna att avvika från Hans vilja och befallning.


[175] Gudsmanifestation.

[176] Kitáb-i-Aqdas Nr. 47: Den heligaste boken. Bahá'u'lláhs viktigast arbete, som till större delen innehåller förordningar. Det är grunden för principerna i bahá’í-tron.

[177] Rättvisans Hus (Baytu'l-Adl) är en institution som skapats av Bahá'u'lláh. Han hänvisar till två nivåer av denna institution: Lokala Rättvisans Hus, ansvarig för varje stad eller by och den Universella Rättvisans Hus. ‘Abdu'l-Bahá, i hans vilja och testamente, lade till en mellannivå, ett sekundärt Rättvisans Hus. Det är bara till Universella Rättvisans Hus som ofelbarhet har tilldelats. För närvarande, för att betona deras rent andliga funktioner, benämns det lokala och sekundära Rättvisans Hus för Lokala och Nationella Andliga Råd.

[178] jfr. även Koranen 57:21 – Tävla därför om att vinna er Herres förlåtelse och ett paradis, lika vidsträckt som himlarna och jorden, vilket är berett att ta emot dem som tror på Gud och Hans Sändebud. I Sin godhet låter Gud Sin nåd flöda över den Han vill – Guds nåd är en outsinlig källa; Se även 5:17 ...Han skapar vad Vill och 30:54.