Nr. 40 ~ De Gudomliga Manifestationernas kunskap.

Fråga: – Vilka begränsningar har ålagts Guds manifestationens förmågor, och speciellt, vilka har ålagts deras kunskap?

Svar: – Det finns två typer av kunskap, existensiell och formell kunskap – det vill säga, intuitiv kunskap och begreppsmässig kunskap.

Den kunskap som människans i allmänt har om tingen stämmer överens med begreppsbildningen och observation – det vill säga, antingen är objekten föreställda genom förståndets förmåga eller genom observation av objekten alstras en form i hjärtats spegel. Omfattningen av denna kunskap är mycket begränsad eftersom den beror av förvärvande och förverkligande.

Den andra typen kunskap är dock existensiell eller intuitiv kunskap, är som människans kunskap och medvetenhet om sitt egna jag.

Till exempel, är människans sinne och ande är medveten om alla hennes villkor och tillstånd, om alla kroppens olika delar och alla yttre förnimmelser så väl som hennes andliga förmågor, varseblivning och betingelser. Det är existensiell kunskap genom vilken människan blir medveten om sitt egna tillstånd. Hon både känner och förstår den för anden omger kroppen och är medveten om dess förnimmelser och förmågor. Denna kunskap är inte resultatet av ansträngning och förvärvande, det är en existensiell fråga, en ren gåva.

Eftersom de helgade realiteterna, Guds allomfattande manifestationer, omsluter alla skapade ting både deras innersta kärna och förmågor, eftersom de överskrider och upptäcker alla existerande realiteter och eftersom de har vetskap om alla ting, därav följer att deras kunskap är gudomlig och inte förvärvad – den är en himmelsk nåd och en gudomlig uppenbarelse.

Låt oss ge ett exempel enbart för att illustrera denna punkt. Människan är den ädlaste varelsen på jorden. I henne realiseras djur, växt och mineralrikena – det vill säga, alla deras grader är inneslutna i henne på ett sådant sätt att hon är begåvad med dem alla. Och när hon är begåvad med alla dessa grader och tillstånd, är hon informerad om deras mysterier och medveten om deras väsens hemligheter. Detta är bara ett exempel och inte en exakt analogi.

I korthet, Guds allomfattande manifestationer är medvetna om den bakomliggande sanningen i alla skapade tings mysterier och därmed grundar de en religion som bygger på och överensstämmer med mänsklighetens rådande tillstånd. För religion består av de nödvändiga relationer som härrör från tingens realiteter. Om manifestationen – den gudomlige Lagstiftaren – inte är informerad om tingens realiteter, om Han inte förstår den nödvändiga relationer som härrör från i tingens realiteter, kommer Han förvisso inte att kunna etablera en religion i överensstämmelse med tidens behov och förutsättningar. Guds profeter, de allomfattande manifestationerna kan liknas vid skickliga läkare, tillvarons värld med människans kropp och de gudomliga religionen som botemedlen och behandlingen. Därför måste läkaren vara medveten om och ha kunskap om alla kroppsdelar och organ, patientens konstitution och tillstånd för att han ska kunna ordinera ett verksamt botemedel. I själva verket är det från sjukdomen som läkaren drar slutsatser om botemedlet, först diagnostiserar han sjukdomen och sedan behandlar den underliggande orsaken. Hur kan ett botemedel och en behandling ordineras före det att sjukdomen är känd? Läkaren måste ha grundlig kunskap om patientens konstitution, kroppsdelar, organ och tillstånd och likaså vara väl förtrogen med alla sjukdomar och alla behandlingar för att kunna föreskriva ett passande botemedel.

Religion består alltså av de nödvändiga relationer som härrör från tingens realitet. Guds allomfattande manifestationer är medvetna om skapelsens mysterier, är helt informerade om dessa nödvändiga relationer och etablerar dem som Guds religion.