Nr. 36 ~ Andens fem grader.

Vet att generellt sett har anden fem grader. Den första graden är växtrikets ande,[154] som är den kraft som är följden av sammansättning och förening av element i enlighet med dekret från den Allra högste och från deras inbördes ordning så väl som från deras inflytande av och deras förbindelse med andra skapade ting. När dessa delar och element blir åtskilda upphör även den förbundna växtkraften att finnas. Så för att ge en analogi: Elektricitet beror på en sammansättning av vissa beståndsdelar och så snart dessa delar blir separerade skingras omedelbart den elektriska kraften och den går förlorad. Sådan är anden i växtriket.

Den andra gradenär djurrikets ande, som också är följden av förening av element som är sammanförda till en enda sammansättning. Men denna sammansättning är mer fullständig och genom dekret från den allsmäktige Herren uppnår den en mer fullständig grad av förening, djurrikets ande, som innebär att sinnenas förmågor får existens. Denna förmåga uppfattar förnimbara realiteter – det som förnims med synen, hörseln, lukten och smaken. Efter separering och upplösning av dessa sammansatta element upphör naturligtvis även denna ande att existera. Det är likt lampan framför dig, när oljan, veken och eld förs samman alstras ljus men när oljan sinat och veken är förbrukad och de sammansatta elementen åtskilda kommer även ljuset slockna och försvinna.

Den tredje graden är mänskliga anden, kan liknas vid glaset och solens gåvor. Det vill säga, människans kropp som är sammansatt av element som är den mest fullkomliga formen av sammansättning och förening, den mest fullgoda ordningen, den ädlaste sammansättning, det mest fullkomliga av alla existerande ting. Den växer och utvecklas genom djurrikets ande. Denna fulländade kropp kan jämföras med en spegel och den mänskliga anden med solen. Även om glaset krossas eller spegeln blir förstörd fortsätter solens gåvor att existera och ingen skada drabbar solens utgjutelse av nåd som fortsätter med oförminskad styrka.

Denna ande är den upptäckande förmågan som omsluter alla ting. Alla underbara tecken, alla hantverk och alla upptäckter, alla stora åtaganden och betydelsefulla historiska händelser som du känner, har upptäckts av denna ande och blivit förda från den osynliga sfären till det synliga planet genom dess andliga kraft. Således förblir den på jorden och ändå gör den upptäckter i himlen och härleder det okända från synliga och kända realiteter. Till exempel; en människa i den här hemisfären, Columbus, upptäcker genom slutledningsförmågan en annan hemisfär, Amerika, som dittills var okänd. Hennes kropp är tung, men hon flyger genom luften med hjälp av fortskaffningsmedel som hon uppfinner. Hon rör sig långsamt, men hon reser snabbt från öst till väst med hjälp av utrustning som hon har formgett. Kort sagt, denna förmåga omsluter alla ting.

Men människans ande har två aspekter; en gudomlig och en satanisk – det vill säga, den är kapabel till yttersta fullkomlighet eller yttersta ofullkomlighet. Om den skulle förvärva dygder blir den det ädlaste av alla existerande ting och skulle den förvärvar laster blir den det mest ondskefulla.

Den fjärde graden av anden är den himmelska anden, det är trons ande och den Allbarmhärtiges utgjutelse av nåd. Denna ande utgår från den helige Andens andedräkt och genom sin gudomliga förmåga blir den orsaken till evigt liv. Det är förmågan som gör den jordiska själen himmelsk och det ofullkomliga fullkomligt. Den renar det orena, lossar de tystas tunga, helgar lustens och passions slavar och förlänar kunskap till de okunniga.

Den femte graden är den heliga Anden som är förmedlaren mellan Gud och Hans skapelse. Den är som en spegel vänd mot solen. Precis som en fläckfri spegel mottar solens strålar och reflekterar dess gåvor till andra, så är även den heliga Anden förmedlaren av det heliga ljuset som den förmedlar från Sannings sol till helgade själar. Denna ande är smyckad med alla de gudomliga fullkomligheterna. När än den framträder förnyas världen och en ny cykel inleds och mänsklighetens kropp blir klädd i en ny skrud. Det kan jämföras med våren, när den anländer befordras världen från ett tillstånd till ett annat. Genom ankomsten av vårens årstid blir den svarta jorden, fälten och vildmarken grönskande och blommande och alla sorters blommor och väldoftande örter växer upp, träd förses nytt liv och underbara frukter produceras och en ny cykel inleds.

Samma sak gäller för den heliga Andens framträdande. Närhelst den framträder, förlänar den mänsklighetens värld ett nytt liv och förser mänskliga realiteter med en ny ande. Den ikläder all existens en lysande skrud, skingrar okunnighetens mörker och förorsakar att ljuset av mänsklig fullkomlighet lyser praktfullt. Det är med en sådan förmåga som Jesus förnyade denna cykel – varpå den himmelska våren slog upp sitt tält med yttersta livskraft och behag i den mänskliga sfären och parfymerat de upplystas sinnen med dess livgivande vindar.

På samma sätt, var Bahá'u'lláhs framträdande en ny vårtid som trädde fram med ljuva dofter av helighet, med det eviga livets härskara och med en förmåga från det himmelska konungadömet. Han etablerade Guds suveränitets tron i mitten av världens hjärta genom den heliga Andens förmåga, återupplivade själar och inledde en ny cykel.


[154] I andra skrifter nämner ‘Abdu’l-Bahá även mineralrikets ande, Se även Nr. 64; ‘Abdu'l-Bahás utvalda skrifter, Nr. 30.