Nr. 33 ~ Profeternas återkomst.

Fråga: – Kan du förklara frågan om återkomsten?

Svar: – Bahá'u'lláh har ingående och grundligt förklarat denna fråga i Visshetens bok.[141] Läs den och sanningen i detta ämne kommer att bli tydlig och uppenbar. Men eftersom du har rest frågan kommer även en kortfattad förklaring tillhandahållas här.

Vi ska inleda våra kommentar med evangeliernas text. Där står det skrivet att när Johannes, Sakarias[142] son framträdde och tillkännagav för människorna det glada budskap om ankomsten av Guds rike, frågade de honom: ”Vem är du? Är du den utlovade Messias?” Han svarade, ”Jag är inte Messias.” Sedan frågade de honom: ”Är du Elias?”[143] Han sade, ”Det är jag inte”.[144] Av dessa ord framgår det tydligt att Johannes, Zakarias son inte var den utlovade Elias.

Men på dagen för transfigurationen på berget Tabor[145] sade Jesus tydligt att Johannes, Zakarias son var den utlovade Elias. I Markus evangeliet 9:11-13, är det skrivet: ”De frågade honom: ’Varför säger då de skriftlärda att Elia först måste komma?’ Han sade till dem: ’Elia kommer visserligen först och återupprättar allt. Men hur kan det då vara skrivet att Människosonen skall lida mycket och bli föraktad? Jag säger er: Elia har verkligen kommit och de gjorde med honom som de ville, som det är skrivet om honom.’” I Matteus evangelium 17:13, är det skrivet: ”Då förstod lärjungarna att han hade talat till dem om Johannes Döparen.”

Då frågade de Johannes Döparen, ”Är du Elias?” Han svarade, ”Nej, det är jag inte,” som det även sägs i evangeliet att Johannes var den utlovade Elias och Jesus uttryckte det också tydligt.[146] Om Johannes var Elias, varför sade han, ”Jag är inte”? Och om han inte var Elias, varför sade Jesus att han var Elias?

Förklaringen är denna: Det är inte individens personlighet som åsyftas utan realiteten av hans fullkomligheter – det vill säga, precis samma fullkomligheter som Elias besatt var även realiserade i Johannes Döparen. Sålunda var Johannes Döparen var den utlovade Elias. Vad som åsyftas i det här fallet är inte den innersta naturen[147] utan egenskaperna.

Till exempel, förra året fanns det en blomma och i år har också en blomma framträtt. När jag säger att blomman från förra året har återkommit, menar jag inte samma blomma har återkommit med precis samma identitet. Utan att när denna blomma är försedd med samma egenskaper som blomman förra året – den besitter samma doft, skirhet, färg och form – säger man att blomman från förra året har återvänt och denna blomma är samma blomma. Likaledes när våren närmar sig säger vi att den förra våren har återvänt eftersom allt som fanns under den förra våren kan återfinns i årets vår. Det är därför Jesus sade; ”Du kommer se allt som skedde under de tidigare profeternas dagar.”[148]

Låt oss ge en annan bild. Förra årets frön blev sådda, grenar och blad framträdde, blommor och frukter spirade och till sist skapades nya frön. När dessa frön planteras, växer de till ett träd och ännu en gång återkommer dessa grenar, blad, blommor och frukter och det tidigare trädet har ännu en gång framträtt. När det i början var ett frö och i slutet var ett frö, säger vi att fröet har återkommit. När vi betraktar trädets materiella form, är den annorlunda, men när vi betraktar blommorna, bladen och frukterna, har samma doft, skirhet och smak skapats. Följaktligen har trädets fulländning ånyo återkommit.

På samma sätt om vi betraktar personligheten, är det en annan, men om vi betraktar egenskaper och fullkomligheter, har densamme återvänt. Därför menade Jesus när Han sade, ”Detta är Elias” att den här personen är en manifestation av Elias gåvor, fullkomlighet, karaktär, egenskaper och dygder. Och när Johannes Döparen sade, ”Jag är inte Elias.” menade han ”Jag är inte samma person som Elias”. Jesus avsåg deras egenskaper, fullkomlighet, karaktär och dygder och Johannes syftade på sin egen form och sin egna personlighet. Det är som denna lampa. Den var här i går kväll och ikväll är den åter tänd och även i morgon kväll kommer den vara lysande. När vi säger att lampan ikväll är samma lampa som igår kväll och att den har återkommit menar vi ljuset och inte oljan, veken eller lamphållaren.

Dessa överväganden har utförligt förklarats i Visshetens bok.


[141] jfr. Visshetens bok Nr. 110.

[142] Sakarias var Johannes Döparens far. Han emottog en profetisk vision av ängeln Gabriel som berättade för honom om Johannes förestående födelse. Sakarias var gift med Elisabet som var kusin med Maria, Jesus moder. Enligt Hippolytus (170-235 e.Kr.) var deras mödrar Sobe och Anna systrar. (osäker uppgift)

[143] Elia Elias Elijah Ilyas – Profet i norra Israel under 800-talet f Kr. Elia utmanade Baals prästerskap och bevisade för israeliterna att hans Gud var den sanne guden genom att mirakulöst framkalla eld på berget Karmel. Han vänder sig emot avgudadyrkan och ådrar sig drottning Isebels vrede. När hon försöker döda honom och han mediterar i öknen mottar han ett budskap av Gud. I kungaböckerna står det bland annat att Elia väcktes från döden och även tog med sig eld från himlen. Vid slutet av sitt liv dör han inte, utan förs upp till himlen i en brinnande vagn i en virvelvind. På Jesu tid var det en utbredd uppfattning att Elia skulle framträda på nytt före Messias ankomst.

[144] Johannes evangelium 1:19–21 – Detta är Johannes vittnesbörd, när judarna hade sänt till honom präster och leviter från Jerusalem för att fråga honom vem han var. Han bekände och förnekade inte sanningen. Han bekände: ”Jag är inte Messias.” De frågade honom: ”Vad är du då? Är du Elia?” Han sade: ”Nej, det är jag inte.” ”Är du Profeten?” Han svarade: ”Nej.”

[145] Enligt en gammal kristen tradition är berget Tabor platsen för Jesus transfiguration, under vilken Jesus började stråla av ljus och samtalade med Mose och Elia. Händelsen är med i de synoptiska evangelierna och omnämnt i 2:a Petrus brevet 1:16-18, men i ingen av berättelserna namnger det ”höga berget”. Det tidigaste omnämnandet av förklaringsberget, Tabor härrör från 200-talet. Det nämns också av St. Cyril i Jerusalem och St. Jerome på 300-talet. Det nämns senare under det 5:e århundradet av Transitus Beatae Mariae Virginis. Berget Hermon är en alternativ plats enligt traditionen. År 1101, när korsfararna kontrollerade området, byggde benediktinermunkar om en förstörd basilika och reste en befäst abbey på bergets topp och för närvarande finns där två kristna kloster, uppdelade i två områden, det ortodoxa (nordöstra) och det katolska (sydöstra).

[146] Johannes evangelium 1:21 – De frågade honom: ”Vad är du då? Är du Elia?” Han sade: ”Nej, det är jag inte.” ”Är du Profeten?” Han svarade: ”Nej.” (Profeten – Den i 5 Mos 18:15, 18 utlovade Profeten har av judarnas skriftlärda uppfattats som en från Messias skild person (v. 25). Denne profet identifieras emellertid av Johannes Döparen (liksom av aposteln Petrus i Apg 3:22) med Messias.)

[147] Essensen; Det vill säga, Johannes personlighet.

[148] Om det som skedde se, Matteus evangelium, 23:34-36.