Nr. 32 ~ ”Ty många äro kallade men få äro utvalda.”

Fråga: – I evangeliet sade Jesus: ”många är kallade, men få är utvalda”[137] och i Koranen är det skrivet: ”Guds nådegåvor är i Hans hand; Han skänker dem till den Han vill.”[138] Vad är visdomen i dessa verser?

Svar: – Vet att universums ordning och fulländning kräver att skapelsen antar otaliga former. Skapade ting kan därför inte bli förverkligade i en enda grad, ställning, sätt, släkte eller art och kategori. Utan tvekan är skillnad i grad och olikhet i form, en mångfald släkten och arter oundvikligt. Därför måste nödvändigtvis mineral, växt, djur och människans riken finnas, för enbart genom människan kan inte tillvarons värld tillfredställande ordnas, pryddas, organiseras och fulländas. Av samma skäl skulle denna värld, med endast djur, bara växter eller mineraler inte kunna besitta ett sådant underbart utseende, en sådan fullgod ordning och en sådan utsökt utsmyckning. Det måste finnas skillnader i grad och ställning, släkten och arter för att skapelsen ska kunna lysa upp i yttersta fulländning.

Till exempel, om detta träd helt och hållet skulle vara en frukt, skulle inte växtrikets fullkomligheter kunna uppnås, för blad, blommor och frukter är alla nödvändiga för att trädet ska kunna framträda med yttersta skönhet och fullkomlighet.

Betrakta på samma sätt den mänskliga kroppen, som med nödvändighet måste vara sammansatt av olika delar, lemmar och organ. Den mänskliga kroppens skönhet och fullkomlighet kräver förekomst av öron, ögon, hjärna och även av naglar och hår. Om människan bara skulle ha hjärna, ögon eller öron skulle det vara detsamma som ofullkomlighet. Avsaknaden av hår, ögonfransar, tänder och naglar skulle i sig själv vara ofullkomlighet, även om de i jämförelse med ögonen de saknar förnimmelse och liknar mineraler och växter är ändå deras frånvaro i den mänskliga kroppen det mest obehagliga och misshagliga.

Så länge som de skapade tingens grader är olika, kommer naturligt vissa rankas högre än andra. Således är vissa skapelser utvalda för den högsta graden som människan, andra som växter bibehållna i den mellersta graden och åter andra som mineraler nedflyttade till den lägsta graden, de är alla och envar beroende av den gudomliga viljan och syftet, av det följer att valet av människan för den högsta graden är en Guds gåva och de skillnader som finns mellan människor när det gäller andliga framsteg och himmelska fullkomligheter är likaledes beroende av den Allbarmhärtiges vilja. För tron som är evigt liv är ett tecken på gåvor och är inte ett resultat av rättvisa. Lågan av kärlekens eld, i denna värld av jord och vatten, brinner genom dragningskraft och inte genom ansträngning och strävan fastän det är genom ansträngning och strävan man verkligen kan tillägna sig kunskaper, vetande och andra fullkomligheter. Det är ljuset från den gudomliga Skönheten som måste väcka och beveka Anden genom sin dragningskraft. Därför det sagt: ”Ty många är kallade, men få äro utvalda.”[139]

De materiella varelserna, ska inte ringaktas, dömas eller hållas ansvariga för sin egen grad och ställning. Således är mineraler, växter och djur var och en godtagbara i sin egen grad men om de förblir bristfälliga i sin grad är de klandervärda, graden i sig helt fullkomlig.

Skillnader i människosläktet är tvåfaldig: Den ena är skillnaden i grad och den skillnaden är inte klandervärd. Den andra skillnaden är med avseende på tro och övertygelse, avsaknaden av dessa är klandervärd för då har själen fallit offer sina egna lustar och passioner när den har förvägrats denna gåva och berövats dragningskraften av Guds kärlek. Hur än berömvärd och acceptabel den må vara i den mänskliga graden, ändå när den är berövad den gradens fullkomlighet, har den blivit källan till ofullkomlighet och hålls ansvarig av den anledningen.[140]


[137] Matteus evangelium 22:14 – Ty många är kallade, men få är utvalda.

[138] Koranen 3:73-74 – Tro inte på någon som inte bekänner sig till er religion! Säg: Den sanna vägledningen är Guds vägledning; är ni rädda att andra skall få del av sådana uppenbarelser som ni har tagit emot? Eller att de skall tvista med er inför er Herre?" Säg: Guds nådegåvor är i Hans hand; Han skänker dem till den Han vill. Gud når överallt och Han vet allt och Han förbarmar Sig över den Han vill. Guds nåd är en outsinlig källa.

[139] Matteus evangelium 22:14 – Ty många är kallade, men få är utvalda.

[140] jfr. Nr.57, Orsaken till skillnaderna i människans karaktär.