Nr. 22 ~ Jesus mirakel.

Fråga: – Vissa mirakel har tillskrivits Jesus. Ska dessa berättelser uppfattas bokstavligt eller har de en annan innebörd? För det har fastställts genom en grundlig undersökningen att den inneboende naturen av varje ting inte kan förändras, att alla skapade ting lyder under universell lag och ordning som de inte kan avvika från och därmed kan omöjligen något bryta den universella lagen.

Svar: – De heliga manifestationerna är källor till mirakulösa gärningar och fantastiska tecken. För dem är det svåra och omöjliga, möjligt och tillåtet. För De framvisar utomordentliga bedrifter genom en extraordinär makt och de påverkar naturens värld genom en kraft som överskrider naturen. Från var och en av dem har fantastiska saker framträtt.

Men i de heliga Skrifterna används en särskild terminologi, och i Guds manifestationens ögon har dessa underverk och mirakel ingen betydelse, så liten att de inte ens vill att de ska nämnas. För även om vi anser mirakel vara det främsta beviset skulle de fortfarande bara utgöra bevis och argument för dem som var närvarande när de utförs och inte för dem som var frånvarande.

Till exempel, om vi berättar för en icke troende sökare om Moses och Jesus mirakel skulle han förneka dem och säga: ”Mirakel har ständigt tillskrivits falska gudar i vittnesmål från många människor och det är bekräftat i böckerna. Brahmaner har sammanställt en hel bok angående Brahmas underverk.” Sökaren kommer också fråga: ”Hur kan vi veta att judarna och kristna talar sanning och att brahmanerna berättar en lögn? För båda är allmänt vedertagna traditioner som är sammanställda i böcker. Var och en kan antas vara rimlig eller orimlig som alla andra berättelser, om en är sann måste båda vara sanna, om en accepteras måste båda accepteras.” Därför kan inte mirakel vara ett avgörande bevis, för även om de är giltiga bevis för dem som var närvarande, kan de inte övertyga dem som inte var närvarande.

Men under en Guds manifestations dagar finner de som är förlänade med insikt allt som hänför sig till Honom vara mirakulöst. För dess ting framstår framför alla andra och enbart denna skillnad är i sig ett fullständigt mirakel. Betänk hur Jesus, allena och på egen hand, utan en medhjälpare eller beskyddare, utan arméer och legioner och med största ödmjukhet, höjde högt Guds banderoll för alla världens folk, hur Han stod fast vid dem och slutligen underkuvade alla, även om Han till det yttre blev korsfäst. Detta är ett fullständigt mirakel som på intet sätt kan förnekas. Sannerligen det finns inget behov av något annat bevis för sanningen i Jesus ställning.

Dessa yttre mirakel har ingen betydelse för sanningens anhängare. För exempelvis om en blind man får synen tillbaka kommer han slutligen bli blind för han kommer att dö och fråntas alla sina sinnen och förmågor. Således att återge den blinde synförmågan har ingen bestående betydelse för synförmågan är destinerad att försvinna. Om en död persons kropp skulle bli återupplivad, vad har uppnåtts när den måste dö igen? Det viktiga är att skänka verklig insikt och evigt liv, det vill säga ett andligt och gudomlig liv, för detta materiella liv kommer inte bestå och dess existens är liktydigt med icke-existens. Även som sade Jesus i sitt svar till en av sina lärjungar; ”låt de döda begrava sina döda” för ”det som är fött av kött det är kött och det som är fött av anden det är ande.”[113]

Betänk, att Jesus räknade som döda likväl de som till det yttre fysiskt sett var levande, för det sanna livet är det eviga livet och sann existens är andlig existens. Således när det i de heliga böckerna talas om att uppväcka döda är innebörden att de har uppnått evigt liv, där det sägs att den som var blind blev seende är innebörden av detta seende, sann insikt, där det sägs att döva blev hörande innebär det att de förvärvat ett inre öra och ett andligt hörande. Detta fastställs av själva texten i evangeliet där Jesus säger att de är lika de om vilka Jesaja en gång sade; ”På dem uppfylls Jesajas profetia: Även om ni hör, skall ni inte förstå och även om ni ser, skall ni inte se.”[114]

Vår mening är inte att en Guds manifestation är oförmögen att utföra underverk, för detta ligger verkligen i Deras makt. Men det som är av vikt och betydelse i Deras ögon är inre seende, andligt hörande och evigt liv. Således, var än det står skrivet i de heliga Skrifterna att en som var blind fick åter synen, innebär det att han i sitt inre var blind och att han förvärvat andligt seende, eller att han var okunnig och fann kunskap, eller att han var likgiltig och blev vaksam eller att han var världslig och blev himmelsk.

Eftersom detta inre seende, hörande, liv och helande är eviga, är de verkligen betydelsefulla. I annat fall vilken betydelse, vikt och värde kan enbart ett djurliv och förmågor besitta? Som en gagnlös fantasi som inom ett par dagar kommer att försvinna. Till exempel, om en släckt lampa tänds kommer den till slut att slockna, men ljuset från solen är alltid lysande, och det är vad som är betydelsefullt.


[113] Matteus evangelium 8:22 – Då svarade Jesus honom: ”Följ du mig och låt de döda begrava sina döda.”; Johannes evangelium 3:6 – Det som är fött av kött, det är kött; och det som är fött av Anden, det är ande.

[114] Matteus evangelium 13:14 – På dem uppfylls Jesajas profetia: Även om ni hör, skall ni inte förstå och även om ni ser, skall ni inte se.; Se även Johannes evangelium 12:40–41, Jes 9:6f.