Nr. 21 ~ Brödet och vinet.

Fråga: – Jesus sade: ”Jag är det levande brödet som har kommit ned från himmelen. Om någon äter av det brödet, så skall han leva till evig tid.”[111] Vad är innebörden av detta yttrande?

Svar: – Med detta bröd avses de gudomliga fullkomligheternas himmelska näring. Med andra ord, vem som än tar del av denna näring – det vill säga, vem som än förvärvar Guds nåds utgjutelse, inhämtar upplysning från Hans ljus och erhåller sin del av Jesus fullkomlighet – kommer att uppnå evigt liv. Likaledes är innebörden av blodet livets ande, som består av gudomlig fullkomlighet, himmelsk prakt och evig nåd. För kroppens alla delar förvärvar livets näring från blodcirkulationen.

I Johannes evangeliet 6:26, säges det: ”Ni söker mig inte därför att ni har sett tecken, utan därför att ni fick äta av bröden och blev mätta.” Det är uppenbart att brödet som lärjungarna åt och av vilket de blev uppfyllda var den himmelska nåden, för i vers 33 i samma kapitel säges det: ”Guds bröd är det bröd som kommer ner från himlen och ger världen liv.” Det är tydligt att Jesus kropp inte steg ned från himmelen, utan kom från Marias livmoder. Det som steg ned från Guds himmel var Jesus ande. När judarna antog att Jesus talade om sin kropp, gjorde de invändningar, som det säges i 42:a versen i samma kapitel: ”De sade: ’Den här Jesus, är han inte Josefs son och känner inte vi hans far och mor? Hur kan han då säga: Jag har kommit ner från himlen?’”

Betänk hur uppenbart det är att det Jesus avsåg med det himmelska brödet var Hans ande, Hans mångfaldiga nåd, Hans fullkomligheter och Hans läror, för i den 63:e versen i samma kapitel säges det; ”Det är Anden som ger liv, köttet är inte till någon nytta.”

Således har det blivit uppenbart att Jesus ande var en himmelsk gåva som stiger ned från himlen och vem som än mottar utgjutelsen av denna ande – det vill säga, omfamnar den himmelska läran – kommer att uppnå evigt liv. Således säges det i den 35:e versen: ”Jesus svarade: ’Jag är livets bröd. Den som kommer till mig skall aldrig hungra och den som tror på mig skall aldrig någonsin törsta.’”

Observera att Han uttrycker ”kommer till mig” som att äta och ”tro på mig” som att dricka. Det är därför tydligt fastställt att den himmelska näringen består av gudomliga gåvor, andliga härligheter, himmelska läror, och Jesus allomfattande sanning och att äta innebär att nalkas Honom och dricka innebär att tro på Honom. Jesus hade både en fysisk kropp och en himmelsk gestalt. Den fysiska kroppen blev korsfäst medan den himmelska är levande och evig och orsaken till evigt liv. Den fysiska kroppen var den mänskliga naturen och himmelska gestalten den gudomliga naturen. Nådige Gud! Somliga föreställer sig att nattvardsbrödet är Jesus realitet och att det gudomliga och den helige Ande har stigit ned och är närvarande i brödet, men ett par minuter efter nattvarden är den helt sönderdelad och omvandlad. Hur kan man förstå en sådan felaktighet? Jag ber om Guds förlåtelse för en sådan allvarlig villfarelse!

Andemeningen i dessa ord är att Jesus manifestation, den gudomliga läran, som är evig nåd, spreds över världen, vägledningens ljus trängde fram och livets ande blev förlänad mänskliga realiteter. Vem än som leddes rätt fann livet och vem än som förblev vilse blev drabbad av evig död. Brödet som kom ner från himlen var Jesus himmelska kropp och Hans andliga bröd och vin, som lärjungarna åt av och genom vilket de uppnådde evigt liv.

Lärjungarna hade delat många måltider med Jesus. Varför har då den sista nattvarden kommit att bli särskild från de andra? Det är således uppenbart att med det himmelska brödet avses inte det materiella brödet utan den gudomliga näringen från Jesus andliga kropp, det är den gudomliga nåden och de himmelska fullkomligheter som Hans lärjungar tog del av och av vilka de blev uppfyllda.

Betänk likaledes att när Jesus välsignade brödet och delade det med sina lärjungar och sade: ”detta är min kropp”[112] var Han synlig och tydligt närvarande bland dem personligen och i kroppen och blev inte omvandlad till bröd och vin. Hade Han omvandlats till bröd och vin kunde Han inte ha varit tydligt närvarande bland dem i kroppen och personligen.

Då är därför tydligt att brödet och vinet var symboler som betyder, Min nåd och min fullkomlighet har jag givit er och när ni har tagit del av dessa mångfaldiga gåvor har ni uppnått evigt liv och mottagit er del och fått er portion av den himmelska näringen.


[111] jfr Johannes evangelium 6:51, 50.

[112] Matteus evangelium 26:26. – ”Tag och ät. Detta är min kropp.”