Nr. 20 ~ Dop och Guds lags förändring.

Fråga: – Är rening genom dop nyttigt och nödvändigt eller är det meningslöst och onödigt? I det första fallet, om det är betydelsefullt, varför det upphävt? Och i det andra fallet, varför tillämpade Johannes det om det är onödigt?

Svar: – Förändring och omvandling av betingelser, följder och revolution av tidsåldrar tillhör de grundläggande förutsättningar för den tillfälliga världen och grundläggande förutsättningar kan inte särskiljas från tingens realitet. Således är det omöjligt att skilja värme från eld, fukt från vattnet, eller ljus från solen, för de är grundläggande förutsättningar. När förändring och omvandling av betingelser är förutsättningar för alla tillfälliga ting, så förändras även Guds befallningar i enlighet med tidens förändringar. Till exempel under Moses tid, var den mosaiska lagen i överensstämmelse med och anpassad till de rådande villkoren för den tiden. Emellertid, hade under Jesus dagar dessa villkor förändrats i sådan utsträckning att den mosaiska lagen inte längre var lämpad och anpassad för mänsklighetens behov och den blev därför upphävd. Således bröt Jesus Sabbaten och förbjöd skilsmässa. Efter Honom tillät fyra av lärjungar, bland dem var Peter och Paulus, ätandet av sådan animalisk föda som var förbjuden i gamla Testamentet, förutom att förtära de djur som hade blivit kvävda för att offrats till avgudar och även blod.[109] De förbjöd också äktenskapsbrott. De höll fast vid dessa fyra budord. Senare, tillät även Paulus förtärandet av kvävda djur, de som hade offrats till avgudar och blod och vidhöll endast förbudet för äktenskapsbrott. Således skriver Paulus i sitt brev till Romarna 14:14; ”Jag vet och är i Herren Jesus övertygad om att ingenting är orent i sig självt, men för den som betraktar något som orent, för honom är det orent.” Och även i Titus 1:15: ”För de rena är allting rent, men för de orena, för dem som inte tror, är ingenting rent, utan hos dem är både förstånd och samvete orenade.”

Denna ändring, dessa förändringar och detta upphävande skedde på grund av att Jesus tidsålder inte kunde jämföras med Moses tidsålder. Villkoren och behoven hade helt förändrats och de tidigare befallningarna blev därför upphävda.

Världens kropp kan jämföras med människans och profeterna och Guds budbärare med skickliga läkare. Människan förblir inte alltid i samma tillstånd, olika sjukdomar uppstår och var och en har ett särskilt botemedel. Således behandlar inte den skickliga läkaren alla åkommor på samma sätt utan han ändrar botemedel och behandling efter de olika sjukdomarna och tillstånden. En person kan lida svårt av en sjukdom som orsakas av ett överskott av värme och den skickliga läkaren kommer att ge honom ett kylande botemedel.[110] När denna persons tillstånd vid en annan tidpunkt har förändrats och febern har ersatts av frossa då kommer utan tvekan den skickliga läkaren lägga undan den kylande medicin och föreskriva ett värmande läkemedel. Patientens tillstånd fordrar denna förändring och anpassning och är ett tydligt bevis på läkarens skicklighet.

Betänk nu, kan exempelvis lagen i Gamla Testamentet verkställas i denna epok och i denna tid? Nej, i Guds namn! Det skulle vara helt omöjligt, och det är av denna orsak som Gud ovillkorligen upphävde lagarna i gamla Testamentet vid tiden för Jesus. Betänk likaså, att rening genom dopet under Johannes Döparens dagar användes för att väcka och förmana folket att omvända sig från all synd till att invänta ankomsten av Jesus konungadöme. Men i dagens värd i Asien, doppar katoliker och den ortodoxa kyrkan ner nyfödda barn i en blandning av vatten och olivolja på ett sådant sätt att många av dem blir sjuka av denna prövning och skakar och kämpar vid tiden för dopet. På andra platser stänker prästen vattnet på pannan vid dopet. Men inte i något fallen upplever barnen någon andlig känsla. Vad är då nyttan med detta? Andra människor är förvånade och undrar varför barnet doppades ner i vattnet, eftersom detta varken är orsaken till barnets andliga uppvaknande, dess tro eller omvändelse, det är bara en sedvänja som följs. På Johannes Döpares tid var det inte så, nej först brukade Johannes förmana folket och att vägleda dem till omvändelse från synd och fylla dem med en önskan om att vänta på Jesus ankomst. Sen skulle vem som än fick rening genom dop och ångra sina synder i yttersta ödmjukhet och mildhet och skulle likaledes rena och befria kroppen från yttre förorening och skulle med fullkomlig längtan, natt och dag, timme för timme emotse Jesus ankomst och inträdet i Hans konungadöme.

I korthet, vår mening är den att förändring och omvandling av betingelser och de förändrade behoven och kraven i tiden är orsaken till upphävandet av religiösa lagar, för en tid kommer när dessa tidigare befallningar inte längre är lämpade för de rådande förhållandena. Betänk hur mycket behoven skiljer sig åt under medeltiden och i modern tid! Är det möjligt att befallningarna från gångna århundradena kan verkställas i denna senare tid? Det är tydligt och uppenbart att det skulle vara helt omöjligt. Likaledes kommer det, efter att några århundraden förflutit, som erfordras i nuläget inte länge vara lämpat för behoven i en framtida tidsålder och förändring och omvandling kommer att vara oundvikligt.

I Europa ändras och modifieras lagar oavbrutet. Hur otaliga är inte de lagar som i gångna tider fanns Europiska system och normer som nu har blivit upphävda! Denna förändringen sker på grund av omvandling av tänkande, sedvänjor och villkor och utan det skulle välståndet i människans värld sönderfalla.

Till exempel föreskriver gamla Testamentet dödsdom för vem som än bryter Sabbaten. Det finns faktiskt tio sådana dödsdomar i gamla Testamentet. Kan dessa befallningar genomföras i vår tid? Det är tydligt att det skulle vara fullständigt omöjligt. Således har de förändringar och omvandlats och denna förändring och omvandling av lagar utgör i sig tillräckligt bevis för Guds fulländade visdom.

Detta ämne fordrar grundligt övervägande och anledningen är tydlig och uppenbar. Väl är det med dem som begrundar!


[109] Apostlagärningarna 15:20.

[110] Här hänsyftar ‘Abdu'l-Bahá till begreppen värme och kyla som hade en framträdande roll i den traditionella Islamska medicinen.