Nr. 3 ~ Behovet av en Undervisare.

När vi betraktar tillvaron, konstaterar vi att mineralernas, växternas, djurens och människans riken, är i behov av en undervisade.

Om åkerjorden berövas en odlare blir den snårig av kraftigt ogräs, men om en jordbrukare finns som kan bruka den, ger den följande skörden näring till levande varelser. Det är därför uppenbart att åkerjorden behöver brukas av en jordbrukare. Betrakta träden, om de får växa utan kultivering kommer de att förbli fruktlösa och utan frukt, de är de inte till någon nytta. Men om de anförtros till en trädgårdsmästares vård blir de karga träden fruktbärande och genom odling, korsning och förädling bär träd med bittra frukter söta frukter. Detta är rationella bevis, vilket är vad dagens människor i denna värld behöver.

Betrakta likaledes djuren. Om djur får träning blir de tama medan om människan inte får utbildning blir hon som ett djur. Om människan lämnas åt naturens lagar, sjunker hon lägre än djuren men om hon får utbildning blir hon en ängel. För de flesta djur förtär inte sitt egen art, medan människor i Sudan och centrala delar av Afrika, dödar och äter varandra.

Lägg märke till att det är utbildning som för öst och väst under människans herravälde, som skapar underbara hantverk, som främjar de mäktiga konsterna och vetenskaperna och ger upphov till dessa nya upptäckter och åtaganden. Om det inte fanns en undervisade skulle medlen för välstånd, civilisation och mänskliga dygder på intet sätt kunna ha förvärvats. Om människan lämnas ensam i ödemarken utan kontakt med sitt eget släkte, kommer hon utan tvekan bara bli ett djur. Det är därför uppenbart att det behövs en undervisare.

Men det finns tre typer av undervisning; materiell, mänsklig och andlig. Materiell undervisning syftar till tillväxt och utveckling av kroppen och består att trygga dess försörjning och erhålla medlen för dess välbefinnande och välbehag. Denna undervisning är gemensam för djur och människa.

Mänsklig undervisning består emellertid av civilisation och framsteg – det vill säga: bra styrelsesätt, social ordning, mänsklig välfärd, handel och industri, konst och vetenskap, betydelsefulla upptäckter och stora åtaganden, vilket är huvuddragen som särskiljer människan från djuren.

Beträffande gudomlig undervisning, det är undervisning om Konungariket och består av att förvärva gudomlig fullkomlighet. Det är i själva verket den sanna undervisning, genom dess förtjänst blir människan brännpunkten för gudomliga välsignelser, förkroppsligandet av versen, ”Låt oss göra människor till vår avbild, till att vara lika oss”.[2] Det är det slutgiltiga målet för mänsklighetens värld.

Nu behöver vi en undervisare som på samma gång kan vara en materiell, mänsklig och andlig undervisare, så att hans myndighet kan ha verkan på varje grad i existensen. Om skulle någon säga; ”Jag begåvad med perfekt förnuft och förståelse och har inget behov av en sådan lärare”, skulle han förneka det uppenbara. Det är som om ett barn skulle säga, ”Jag har inget behov av utbildning, för jag kommer verka och söka tillvarons fullkomlighet enligt mitt eget tänkande och intelligens.” eller som om en blind skulle säga, ”Jag inget behov av synförmågan, eftersom det finns många blinda människor som klarar sig.”

Det är det tydligt och uppenbart att mänskligheten behöver en undervisare. Denna undervisare måste onekligen vara fullkomlig på alla sätt och den mest framstående av alla människor. För skulle han vara som andra kunde han inte vara deras lärare, speciellt eftersom han då måste på samma gång vara deras materiella, mänskliga och andliga lärare. Det vill säga, han måste organisera och administrera deras materiella angelägenheter och skapa en social ordning, för att de ska kunna hjälpa och bistå varandra för att trygga försörjningsmöjligheterna och för att deras materiella angelägenheter ska kunna ordnas och ombesörjas i alla avseenden.

Han måste också lägga grunden för mänsklig utbildning – det vill säga, han måste så utbilda mänskliga sinnen och tankar att de kan bli i stånd att göra betydande framsteg, att kunskap och vetenskap kan utvecklas och att tingens realitet, universums mysterier och egenskaperna i allt som existerar kan avslöjas; att lärande, upptäckter och stora åtaganden dag för dag kan öka och att intellektets frågor kan härledas och befordras av förnuftet.

Han måste också förläna andlig utbildning, så att sinnet kan uppfatta den metafysiska världen, inandas den helige Andens helgade andetag och träda i förbindelse med Härskaran i höjden och att den mänskliga realiteten blir manifestationer av gudomliga välsignelser, för att måhända Guds alla namn och egenskaper må återspeglas av den mänskliga realitetens spegel och betydelsen av den välsignade versen ”Låt oss göra människor till vår avbild, till att vara lika oss”[3] kan bli förverkligad.

Det är dock tydligt att enbart mänsklig makt är oförmögen fylla ett så stort ämbete och att resultaten av det mänskliga tänkandet inte ensamt kan trygga sådana gåvor. Hur kan en enda person utan hjälp eller stöd lägga grunden för ett sådant upphöjt byggnadsverk? Det behövs därför en gudomlig och andlig kraft för att göra det möjligt för honom att genomföra detta uppdrag. Skåda! En helgad Själ återupplivar mänsklighetens värld, omvandlar jordens yta, utvecklar sinnen, vederkvicker själar, inleder ett nytt liv, etablerar nya grundvalar, organiserar världen, samlar nationer och religioner under skuggan av ett baner, befriar människan från sfären av låghet och bristfällighet och uppmanar och uppmuntrar henne att utveckla sin medfödda och förvärvade fullkomlighet. Sannerligen inget mindre än en gudomlig makt kan åstadkomma denna bedrift! Man måste undersöka denna fråga rättvist, eftersom detta verkligen är ett tillfälle för rättvisa.

En sak som alla regeringarna och folk i världen, trots alla deras befogenheter och deras arméer, är oförmögna att främja och sprida, kungör en helig Själ utan stöd eller hjälp! Kan detta åstadkommas enbart genom den mänskliga maktens försorg? Nej, i Guds namn! Till exempel höjde Jesus, ensam och allena, fredens och vänskapens baner – en bedrift som alla världens mäktiga regeringars kombinerade styrkor är oförmögna att åstadkomma. Betänk hur många är inte de allehanda regeringarna och folken; romerska riket, Frankrike, Tyskland, Ryssland, England och dylika, som samlades under samma tronhimmel! Meningen är att Jesus ankomst medförde gemenskap bland dessa olika folk. Faktiskt var några av de folk som trodde på Jesus så nära förenade att de offrade sina liv och sin förmögenhet för varandra. Så var fallet fram till Konstantins[4] dagar, genom honom blev Jesus sak upphöjd. Vår mening är att Kristus förenade dessa nationer, men efter en tid förorsakade regeringarna så att missämja återuppstod.

Huvudpunkten är att Jesus åstadkom vad alla kungar på jorden var maktlösa att uppnå. Han förenade olika nationer och förändrade gamla seder. Tänk på vilka stora skillnader det fanns mellan romare, greker, syrianer, egyptier, fenicier och israeliter liksom mellan andra folk i Europa. Jesus avskaffade dessa skillnader och blev orsaken till endräkt bland dessa folk. Även om regeringar efter en tid förstörde denna enhet hade Jesus verkligen fullbordat sin uppgift.

Vår mening är att den alltomfattande Undervisaren måste på samma gång vara en materiell, en mänsklig och en andlig lärare och vara svävande bortom naturens värld, han måste besitta av en annan makt så att han kan anta ställningen av en gudomlig lärare. Skulle han inte utöva en sådan himmelsk kraft skulle han inte kunna undervisa, för han skulle själv vara ofullständig. Hur kan han då främja fullkomlighet? Om han är okunnig, hur kan han göra andra kunniga? Om han är orättvis, hur kan han göra andra rättvisa? Om han är jordisk, hur kan han göra andra himmelska?

Nu måste vi överväga rättvist huruvida dessa gudomliga manifestationer som har framträtt hade alla dessa egenskaper eller inte? Om de saknade dessa egenskaper och fullkomligheter skulle de inte vara sanna undervisade.

Det är därför vi måste bevisa med rationella argument för rationella sinnen profetskapet för Moses, Kristus och de andra gudomliga manifestationerna. Och de bevis och argument som vi ger här är baserade på rationella argument och inte på traditionella argument.

Det har således fastställts av rationella argument att tillvarons värld är i yttersta behov av en undervisare och att dess utbildning måste ske genom en himmelsk makt. Det råder ingen tvekan om att denna himmelska makt är den gudomliga uppenbarelsen och att världen måste utbildas genom denna kraft som överskrider mänsklig makt.


[2] jfr 1:a Mosebok 1: 26.

[3] 1:a Mosebok 1: 26 – Gud sade: ”Låt oss göra människor till vår avbild, till att vara lika oss. De skall råda över fiskarna i havet och över fåglarna under himlen, över boskapsdjuren och över hela jorden och över alla kräldjur som rör sig på jorden.”

[4] Konstantin den Store - Han är känd för att ha tillåtit kristendomen i romarriket vilket senare under samma århundrade ledde till att kristendomen blev statsreligion. Han är också känd för att ha grundat den nya huvudstaden Konstantinopel år 325. Konstantin utfärdade ediktet i Milano 313 genom vilket han och hans medkejsare Licinius hävde förföljelsen av de kristna. Han sammankallade konciliet i Nicaea 325 vilket inledde favoriseringen av kristendomen i romerska riket och kom att bli avgörande för kristendomens framtid. Sedan Konstantin blivit ensam kejsare inledde han grundandet av Konstantinopel (dagens Istanbul) och flyttade år 330 rikets huvudstad dit.