Förord

Riḍván-högtiden (den 21 april – den 2 maj), som Bahá'u'lláh kallade ”den Största högtiden” och ”Högtidernas konung”, är anledningen till de heligaste dagarna under bahá’í-året. Den första, den nionde och den tolfte dagen av Riḍván är bahá’í-heliga dagar då man bör avstå från arbete. Dessa heliga dagar infaller med några dagars mellanrum och markerar höjdpunkten på bahá’í-året.

Riḍván-högtiden uppmärksammar årsdagen av Bahá'u'lláhs vistelse i Najíb Páshás trädgård utanför Bagdad under de tolv dagar som föregick hans förvisning till Istanbul 1863. Veckorna innan Bahá'u'lláh drog sig tillbaka till denna trädgård hade varit sorgligt tragiska för hans vänner och familj. När de informerades om regeringens order som skulle förvisa Bahá'u'lláh från Bagdad och för alltid slita honom från de flesta av dem, sörjde och klagade de och trängdes i stora skaror i och runt hans hus. Vetskapen om den oundvikliga avfärden gav dem inget annat än sorg och förtvivlan. Men det var vid detta tillfälle som Bahá'u'lláh valde att göra en sin tillkännagivelse av sin ställning för några få av de troende, som omedelbart accepterade hans anspråk. Med denna handling förvandlade Bahá'u'lláh tillfället för sin förvisning till Istanbul från tragedi till triumf. Idag högtidlighålls Bahá'u'lláhs förvisning från Bagdad varje år av bahá’í-samfunden runt om i världen, inte som en tid av sorg eller ånger, utan som en Högtid av stor glädje. Högtiden står som en demonstration av kraften hos Guds manifestation att skapa gott ur ont, frambringa ljus ur mörker och vinna seger ur till synes nederlag.

Bahá'u'lláhs tillkännagivelse av sitt uppdrag i Riḍván trädgården ingjöt ny tro i en handfull troende som han valde ut för att höra detta nya budskap. Dessutom ingöt det glädje och liv i alla de församlade i trädgården. Även de som var helt omedvetna om förklaringen kände en känsla av lycka och glädje. Dessa känslor återerövras av de troende varje år under firandet av den allra Största högtiden.

Riḍván-perioden har även av bahá’í-trons Beskyddare utsetts till den tid då bahá’íer över hela världen ska välja de institutioner som ska tjäna dem under det kommande året. Val till Lokala andliga råd (på varje ort där bahá’íer är bosatta) och Nationella Andliga Råd (i varje land) hålls varje år under Riḍváns tolv dagar, helst den första dagen av Riḍván, (när det gäller de lokala institutionerna) eftersom det är den heligaste dagen under bahá’í-året. Vart femte år väljs det Universella Rättvisans Hus under samma period. Genom att samlas för att be och i tysthet rösta på de institutioner som ska vägleda dem under året, förnyar bahá’íerna symboliskt sitt förbund med Bahá'u'lláh och infriar hans förklaring i Riḍváns trädgård och bekräftar strukturen hos ett levande, världsomspännande samfund som upprättats i hans namn.

Denna bok sammanställer ett urval av stycken från bahá’í heliga skrifter som kan användas vid firande av heliga dagar och andra tillfällen under Riḍván-perioden. I det första avsnittet presenteras en skrift av Bahá'u'lláh som uppenbarats specifikt för Riḍván. Den inkluderar ett majestätisk samtal i vilket Manifestationen symboliskt vänder sig till sin penna som instrumentet för uppenbarelsen av sina ord och förkunnar sin ställning: ”O mest upphöjda Penna, den gudomliga vårtiden är kommen ...”

Därefter följer avsnitt från ‘Abdu'1-Bahás tal och skrifter som är förknippade med Riḍván. Dessa inkluderar: En kort förklaring av Bahá'u'lláhs tillkännagivelse i Riḍván trädgården, ett tal som ‘Abdu'1-Bahá höll den första dagen av Riḍván medan han var i Amerika (den 21 april 1912), och en skrift riktad till en enskild troende som specifikt bad om ord att läsa vid firandet av Riḍván.

Efter detta följer historien om Bahá'u'lláhs förvisning från Bagdad och hans efterföljande tillkännagivelse som Shoghi Effendi berättar om i God Passes By.

Beskyddaren:
Om de exakta omständigheterna kring denna epokgörande tillkännagivelse är vi, ack så, mycket knapphändigt informerade. De ord Bahá'u'lláh faktiskt yttrade vid detta tillfälle, sättet på vilket Hans tillkännagivelse framfördes, den reaktion det gav upphov till, dess inverkan på Mirza Yaḥyá, identiteten hos dem som hade förmånen att höra Honom, är höljda i ett dunkel som framtida historiker kommer att finna det svårt att tränga igenom. Den fragmentariska beskrivning som Hans krönikör Nabíl lämnade till eftervärlden är en av de mycket få autentiska uppteckningar som vi har om de minnesvärda dagar Han tillbringade i den trädgården.

Efter det stycket följer ett långt ett citat från Nabíls berättelse.

I bokens sista avsnitt finns tre ögonvittnesskildringar av händelserna i Riḍván trädgården av bahá’íer som var närvarande vid den tiden, även om ingen av dem – som det verkar – var invigda i Bahá'u'lláhs tillkännagivelses messianska hemlighet. Först, av Bahá'u'lláhs dotter, Bahíyyih Khánum, kommer den gripande berättelsen om de stressiga förberedelserna i hushållet inför resan till Istanbul. På den nionde dagen förenade hon sig, tillsammans med andra medlemmar av den heliga familjen, med Bahá'u'lláh i Riḍván trädgården och avreste med honom på den tolfte dagen. För det andra har vi Mírzá Asadu'ulláh Kashanís vittnesmål, som tydligt säger oss att han inte kände till Bahá'u'lláhs hemliga tillkännagivelse. Hans upplevelser i Riḍván trädgården var icke desto mindre förtrollande och glädjefyllda. Slutligen, Muḥammad-Álí Salmánís memoarer, Bahá'u'lláhs barberare och badvakt, en av hans följeslagare under hela hans landsflykt. Salmání var en enkel och obildad man, troskyldigt beredd att försvara Bahá'u'lláh med vapen om så skulle behövas. Även han förblev omedveten om sin Mästares fulla ställning.

Det är vår förhoppning att denna sammanställning kommer att ge bahá’í-samfundet en djupare förståelse för Riḍván-högtiden och att den kommer att vara en lätt tillgänglig referens vid utvecklingen av program för lämpligt firande av dessa dyrbara heliga dagar.

– REDAKTÖRERNA

—— • ——

Preface

The Festival of Riḍván (April 21-May 2) termed by Bahá'u'lláh the "Most Great Feslival" and the "King of Festivals "provides the occasion for the holiest days of the Baha'i year. The first, the ninth, and the twelfth days of Riḍván are Bahá’í Holy Days on which work should be suspended. Coming within a few days of each other, these Holy Days mark the high point of the Baha'f year.

The Riḍván Festival commemorates the anniversary of Bahá'u'lláh's sojourn in the garden of Najib Pasha, outside Baghdad, during the twelve days before His banishment to Istanbul in 1863. The weeks before Bahá'u'lláh's retirement to this garden had been tragically sorrowful ones for His friends and family. Informed of the government's order which would remove Bahá'u'lláh from Baghdad and tear Him away from most of them forever, they mourned and lamented, crowding in and around His house in large numbers. Knowledge of the inevitable departure brought them nothing but sadness and despair. However, it was on this occasion that Bahá'u'lláh chose to make a private declaration of His station to a few of the believers, who immediately accepted His claim. With this action, Bahá'u'lláh transformed the occasion of His banishment to Istanbul from tragedy into triumph. Today, the eve of Bahá'u'lláh's banishment from Baghdad is commemorated each year by Bahá’í communities around the world, not as a time of sorrow or regret, but as a festival of great joy. The holiday stands as a demonstration of the power of the Manifestation of God to create good from evil, bring forth light from darkness, and win victory from seeming defeat.

Bahá'u'lláh's declaration of His mission in the Garden of Riḍván gave new faith to the handful of believers whom He chose to hear this new message. Moreover, it infused the entire gathering in the garden with joy and life. Even those who were completely unaware of the declaration felt a sense of happiness and joy. These feelings are reclaimed by the believers each year during the celebrations of the Most Great Festival.

The Riḍván period has also been designated, by the Guardian of the Bahá’í Faith, as the time when Baha'fs around the world must elect the institutions that will serve them through the coming year. Elections for local Spiritual Assemblies (in every locality where Bahá’ís reside), and National Spiritual Assemblies (in every country) are held each year during the twelve days of Riḍván, preferably (in the case of the local institutions) on the first day of Riḍván, as it is the holiest day of the Bahá’í year. Every five years, the Universal House of Justice is elected during this same period. In gathering to say prayers and silently cast their ballots for the institutions that will guide them through the year, Bahá’ís symbolically renew their covenant with Bahá'u'lláh and redeem His declaration in the Garden of Riḍván, affirming the structure of a living, world community established in His name.

This book draws together a selection of passages from the Baha'i Sacred Writings which can be used at Holy Day celebrations and other occasions during the Riḍván period. The first section presents Tablets of Bahá'u'lláh revealed specifically for Riḍván. These include the majestic discourse in which the Manifestation symbolically addresses His pen as the instrument of the Revelation of His words, and proclaims His station: "The Divine Springtime is come. O Most Exalted Pen …"

Next are provided passages from the talks and Tablets of ‘Abdu'l-Bahá which arc associated with Riḍván. These include: a brief explanation of Bahá'u'lláh's declaration in the Garden of Riḍván, a talk delivered by ‘Abdu'1-Bahá on the first day of Riḍván while he was in America (April 21, 1912), and a Tablet addressed to an individual believer who asked specifically for words to be read at the Riḍván celebration.

Following this is the story of Bahá'u'lláh's banishment from Baghdad and his consequent Declaration as told by Shoghi Effendi in Crod Passes By. The Guardian writes:

Of the exact circumstances attending that epoch-making Declaration we, alas, are hut scantily informed. The words Bahá'u'lláh actually uttered on that occasion, the manner of His Declaration, the reaction it produced, its impact on Mirza Yaḥyá, the identity of those who were privileged to hear Him, are shrouded tn an obscurity which future historians will find it difficult to penetrate. The fragmentary description left to posterity by His chronicler Nabíl is one of the very few authentic records we possess of the memorable days He spent in that garden.

Following this passage, he provides long quotations from Nabíl's Narrative.

Finally, the last section of the book offers three eyewitness accounts to the events in the Garden of Riḍván from Bahá’ís whowere present at the time, though none of them – it seems—were privy to the private declaration of Bahá'u'lláh's messianic secret. First, from Bahá'u'lláh's daughter, Bahíyyih Khánum, is the moving account of the harried preparations in the household for the journey to Istanbul. On the ninth day, she, along with other members of the Holy Family, joined Bahá'u'lláh in the Garden of Riḍván, departing with Him on the twelfth day. Second, we have the testimony of Mírzá Asadu'ulláh Kashaní, who tells us clearly that he did not know of Bahá'u'lláh's secret declaration. His experiences in the Garden of Riḍván were nonetheless enchanting and joyous. Finally, the memoir of Muḥammad-Álí Salmání, Bahá'u'lláh's barber and bath attendant, one of His companions throughout His exiles. Salmání was a simple and unlettered man, naively prepared to defend Bahá'u'lláh with arms, if necessary. Even though he, too, remained unaware of his Master's full station.

It is our hope that this compilation will provide a fuller understanding of the Festival of Riḍván for the Bahá’í community and will be a ready reference to assist with the development of programs for fitting celebrations of these precious Holy Days.

-THE EDITORS

—— • ——