Kistan

När det gäller användningen av kistor av hårt trä eller kristall för begravningen av de döda, kommer ni att vara intresserade av att veta att Báb uppenbarade det stycke som finns på sidan 95 i ’Selections from the Writings of the Báb’, i samband med en uppmaning att begrava en kropp i en marmorkista. Av särskild betydelse är meningen: ’Eftersom den fysiska kroppen är den tron på vilken det inre templet är upprättat, har Gud föreskrivit att kroppen skall bevaras så långt det är möjligt, så att ingenting som väcker avsky kan upplevas.’


Lagen om begravning bekräftades av Bahá'u'lláh i Kitáb-i-Aqdas. De klargöranden som ges av ‘Abdu'l-Bahá och Shoghi Effendi är baserade på denna lag och är lika bindande.


Bahá'u'lláhs lagar är till för hela världen och för varaktigheten av Hans religionsordning. Vissa krav i specifika delar av världen vid denna tidpunkt, såsom den höga kostnaden för kistor eller begränsningen av begravningsutrymme i vissa länder, kan inte bli avgörande faktorer för vad som är bäst för mänskligheten över hela världen och för århundraden framöver. De specifika begravningsproblem som du har nämnt kräver specifika lösningar som bör tas fram genom samråd med bahá’í-institutioner från fall till fall.

Från ett brev daterat den 3 Mars 1987 skrivet på Universella Rättvisans Hus vägnar till ett Bahá’í par.

Er sista fråga gällde om det är acceptabelt att iaktta enkelhet i valet av kistmaterial och kanske bidra med mellanskillnaden till fonden eller till välgörenhet. Rättvisans Hus anser att med tanke på kravet att visa den yttersta respekten för de döda, skulle det inte vara tillåtet att använda billiga material för att ge till bahá’í-fonden eller till välgörenhet.

Från ett brev daterat den 26 February 1989 skrivet på Universella Rättvisans Hus vägnar till ett Bahá’í organ.

Som ni vet står det i punkt 128 i Kitáb-i-Aqdas att ’de döda bör begravas i kistor gjorda av kristall, av hård, motståndskraftig sten eller av trä som är både fint och hållbart’. Under senare år, i situationer där vännerna inte kan använda dessa specifika material eftersom de inte alls är tillgängliga på begravningsplatsen, eller endast kan erhållas till orimliga kostnader, har Rättvisans Hus hänvisat till not 149 avseende detta avsnitt i den allra heligaste boken och angett att ’lagens anda är att kistor bör vara av ett så hållbart material som möjligt’ och att ’för närvarande lämnas bahá’íerna fria att göra sina egna val i den här frågan’. Material som har använts enligt dessa bestämmelser är bland annat betong och pressad träkomposit av spån.

Från ett brev daterat den 7 January 2002 skrivet på Universella Rättvisans Hus vägnar till ett Bahá’í par

… även om begravning i kista är en av de lagar som är universellt bindande för troende, är lagen om kistans material för närvarande inte tillämplig på troende i väst. Bahá’í-lagen tar inte upp användningen av en gravsten; användningen lämnas till den avlidnes familj, vars beslut kan påverkas av civilrätten eller kraven på vissa kyrkogårdar. Även om en gravsten används måste lagen i Kitáb-i-Aqdas om att de döda skall begravas i en kista fortfarande följas.

Från ett brev daterat den 12 June 2016 skrivet på Universella Rättvisans Hus vägnar till en enskild troende

Universella Rättvisans Hus har mottagit ditt epost brev ... där du söker vägledning angående en ’grön begravning’, som du beskriver innebär att den avlidnes kropp sveps in och placeras direkt i marken utan en kista. Vi har blivit ombedda att förmedla följande.

Din önskan att följa Bahá'u'lláhs lagar välkomnas varmt. När troende strävar efter att förstå visdomen i hans lagar är det viktigt för dem att komma ihåg Bahá'u'lláhs råd i Kitáb-i-Aqdas: ’Var förvissade om att mina bud är lamporna för min kärleksfulla försyn bland mina tjänare, och nycklarna till min barmhärtighet för mina skapelser.’ Bahá'u'lláh förklarade också i den allra heligaste boken: ’Väg inte Guds bok med sådana normer och vetenskaper som är aktuella bland er, ty boken själv är den orubbliga balans som etablerats bland människor.’ ‘Abdu'l-Bahá har förklarat att ’Guds Manifestation handlar med fulländad visdom, och mänskliga sinnen kan vara oförmögna att förstå den dolda visdomen i vissa frågor’ som uppenbarats av Manifestationen. Ändå kan man få en viss insikt i visdomen i att begrava de döda i kistor genom att reflektera över Bábs ord i den persiska Bayán om ett påbud att begrava en kropp i en marmorkista:


Eftersom denna fysiska kropp är den tron på vilken det inre templet är upprättat, har Gud föreskrivit att kroppen skall bevaras så långt det är möjligt, så att ingenting som väcker avsky kan upplevas …


Därför har det föreskrivits att den döda kroppen skall behandlas med yttersta ära och respekt.


På liknande sätt uttalade sig Shoghi Effendi i ett brev daterat den 13 november 1944, skrivet på hans vägnar till en enskild troende: ’Báb har sagt oss att om möjligt begrava de döda i siden i kistor av kristall. Varför? Eftersom kroppen, även om den nu är stoft, en gång upphöjdes av människans odödliga själ!’


Som ni vet föreskriver Kitáb-i-Aqdas att ’de döda bör begravas i kistor gjorda av kristall, av hård, motståndskraftig sten eller av trä som är både fint och hållbart’. Not 149 i Kitáb-i- Aqdas: Den allra heligaste boken säger: ’Lagens anda är att kistorna bör vara av ett så hållbart material som möjligt.’ Även om lagen om kistans material för närvarande inte är tillämplig för bahá’íer i väst, är begravning i en kista en av de lagar som är universellt bindande för troende. Eftersom ’grön begravning’ inte innebär att den döde begravs i en kista, skulle det vara oförenligt med bahá’í-lagen och otillåtet för troende....

Från ett brev daterat den 7 April 2019 skrivet på Universella Rättvisans Hus vägnar till en enskild troende

With reference to the use of hard wood or crystal coffins for the burial of the dead, you will be interested to know that the Báb revealed the passage which appears on page 95 of Selections from the Writings of the Báb, in connection with an injunction to bury a body in a marble coffin. Of particular significance is the sentence: ’Since this physical body is the throne whereon the inner temple is established, God hath ordained that the body be preserved to the extent possible, so that nothing that causeth repugnance may be experienced.’


The law of burial was confirmed by Bahá’u’lláh in the Kitáb‑i‑Aqdas. The clarifications given by ‘Abdu’l‑Bahá and Shoghi Effendi are based on that law and are equally binding.



Bahá’u’lláh’s laws are for the whole world and for the duration of His Dispensation. Certain exigencies in specific parts of the world at this time, such as the high cost of coffins or limitation of burial space in some countries, cannot become the determining factors as to what is best for humankind all over the world and for centuries to come. The specific burial problems you have mentioned require specific solutions which should be arrived at through consultation with Bahá’í institutions on a case‑by‑case basis.

From a letter dated 3 March 1987 written on behalf of the Universal House of Justice to a Bahá’í couple

Your final query asked whether it is acceptable to observe simplicity in the choice of coffin material and perhaps contribute the difference to the Fund or to charity. The House of Justice feels that in view of the requirement to show the utmost respect for the dead, it would not be permissible to use inexpensive materials in order to give to the Bahá’í funds or to charity.

From a letter dated 26 February 1989 written on behalf of the Universal House of Justice to a Bahá’í agency

As you know, it is stated in paragraph 128 of the Kitáb‑i‑Aqdas that “the dead should be interred in coffins made of crystal, of hard, resistant stone, or of wood that is both fine and durable”. In recent years, in situations in which the friends are unable to use these specific materials because they are not available at all in the location of the funeral, or could be obtained only at excessive cost, the House of Justice has referred to note 149 relating to this passage in the Most Holy Book indicating that “the spirit of the law is that coffins should be of as durable a material as possible” and that “for the present, the Bahá’ís are left free to make their own choices in this matter”. Materials that have been used under these provisions include concrete and pressed particle wood composite.

From a letter dated 7 January 2002 written on behalf of the Universal House of Justice to a Bahá’í couple

... although burial in a coffin is among the laws universally binding on believers, the law regarding the composition of the coffin is not currently applicable to believers in the West. Bahá’í law does not address the use of a grave liner; its use is left to the discretion of the family of the deceased, whose decision may be affected by civil law or the requirements of certain cemeteries. Even if a grave liner is used, the law of the Kitáb‑i‑Aqdas mandating that the dead be buried in a coffin must still be observed.

From a letter dated 12 June 2016 written on behalf of the Universal House of Justice to an individual believer

The Universal House of Justice has received your email letter ... seeking guidance with regard to having a “green burial”, which you describe involves shrouding the body of the deceased and placing it directly into the ground without a casket. We have been asked to convey the following. 



Your desire to observe the laws of Bahá’u’lláh is warmly acknowledged. As believers strive to understand the wisdom of His laws, it is important for them to bear in mind Bahá’u’lláh’s counsel in the Kitáb‑i‑Aqdas: “Know assuredly that My commandments are the lamps of My loving providence among My servants, and the keys of My mercy for My creatures.” Also in the Most Holy Book, Bahá’u’lláh declared: “Weigh not the Book of God with such standards and sciences as are current amongst you, for the Book itself is the unerring Balance established amongst men.” ‘Abdu’l‑Bahá has explained that “the Manifestation of God acts with consummate wisdom, and human minds may be incapable of grasping the hidden wisdom of certain matters” as revealed by the Manifestation. Nevertheless, some insight into the wisdom of burying the dead in coffins is gained by reflecting on the Báb’s words in the Persian Bayán concerning an injunction to bury a body in a marble coffin:



Since this physical body is the throne whereon the inner temple is established, God hath ordained that the body be preserved to the extent possible, so that nothing that causeth repugnance may be experienced....



Therefore, it hath been ordained that the dead body should be treated with the utmost honor and respect.



In a similar vein, Shoghi Effendi, in a letter dated 13 November 1944 written on his behalf to an individual believer, stated: “The Báb has told us to bury the dead in silk (if possible) in coffins of crystal. Why? Because the body, though now dust, was once exalted by the immortal soul of man!”



As you are aware, the Kitáb‑i‑Aqdas provides that “the dead should be interred in coffins made of crystal, of hard, resistant stone, or of wood that is both fine and durable”. Note 149 of The Kitáb ‑i‑ Aqdas: The Most Holy Book states, “the spirit of the law is that coffins should be of as durable a material as possible.” Although the law regarding the material of the coffin is not currently applicable to Bahá’ís in the West, burial in a coffin is among the laws universally binding on believers. Given the practice of “green burial” does not involve interring the dead in a coffin, it would be inconsistent with Bahá’í law and impermissible for believers....

From a letter dated 7 April 2019 written on behalf of the Universal House of Justice to an individual believer